Filmsko leto 010

Čeprav veljam za enega takega namrščenega godrnjavca, kadar beseda nanese na raznorazne podelitve, nagrajevanja in takšne in drugačne poračune, pa vseeno vsako leto nekje ob tem času že nestrpno čakam na podelitev oskarjev, ki prelestno in precej rumeno zaključijo filmsko letino leta, ki se je  nedolgo nazaj izteklo. Oskarje imam pač rad, pa čeprav so v svoji omejenosti že rahlo skrušeni in se vsako leto bolj zazdi, da celoten koncept potrebuje rahle premike proti smernicam nove družbe. Ampak vseeno imajo neko težo. Spomnimo se kako je lani palček premagal velikana, pravi boj med Davidom in Goljatom, bi lahko parafraziral. Zato mi jih je zanimivo spremljati, všeč mi je, da je tisti večer film na prvem mestu. Tako jih nestrpno čakam tudi letos. Pred dnevi so svoje povedali že na Zlatih globusih, kjer je pravi šov uprizoril Rick Gervais, ki je hwoodu pokazal jezik, dobesedno. Hehe, mnogi so zgroženi, meni so se nekateri vici zdeli naravnost odlični in primerni. Sploh tisti o filmu Turist, ja tak film si nominacij po neki pravni poti res ne bi mogel zaslužiti, ha!

No, v tem spisu želim z distance pokukati na filmsko zapuščino leta 010. Kaj je prineslo? Meni osebno še vedno najprej v misli skoči film, ki ga je bilo moč videti že takoj poleti. Jasno, Nolanov Inception. Še sedaj, po mnogih prespanih nočeh, mnogih sanjah, trdim, da je to film leta. Na vseh področjih. Scenarij in vizualizacija. Igralske kreacije in scenografija. Vsi elementi se odlično zlijejo skupaj in menim, da si glede te izbire ne bom premislil. Pa je Inception film leta tudi za druge? Hm, prvi odzivi v ospredje porivajo drugo ime, ki ga sam povsem na vrh ne želim uvrstiti. Tokrat je najpopularnejši film zagotovo The Social Network, ki brez sramu odnaša nagrade iz vseh odrov, mnogi mu brez boja predajajo tudi najprestižnejšo nagrado leta. Torej bo Mark Zuckerberg osebnost leta, film o njem pa film leta? Vse kaže na to. Pa je omenjeni film res tak presežek kot kažejo analize in do sedaj preštete nagrade? Sam bi zgolj skomignil z rameni. Film je dober, o seveda je, ampak tako odličen pa vendarle ni. Je zgodba, katere končni rezultat poznamo, je drama, katere zaplet poznamo. Resda Fincher vse podatke zapakira v dobro cineastično izkušnjo, ampak tako superiorno pa res vse skupaj potem ne izpade. Zato mene osebno vse to govoričenje okoli filma kar malo preseneča. Ker poglejmo s te perspektive… Fincher bo prvega oskarja dobil za film The Social Network. Ne s Sedem (1995), ne s Fight Clubom (1999), ki nosita globje in temačnejše kotičke naše družbe, Fincher bo oskarja pobral s filmom, ki govori le o jeznem fantiču, ki je po naključju našel idejo, ki prinaša milijone. Da je Socialno omrežje pometlo s konkurenco povsod je zame veliko presenečenje. Da ga bodo nagradili tudi na oskarjih, ni praktično nobenega dvoma več. O njem se toliko govori in piše, da se zdi, kot da drugih filmov letos ni. Inception je imel dober sprejem pri gledalcih in internetnih skupnostih, kjer so ga že veliko pred in dolgo po premieri premlevali in ga vtikali v razne izpeljanke, teorije, naj lestvice itd. Potem je prišel Fincher in pobral vso smetano in pozornost. Zakaj se torej mesec dni pred oskarji zdi, kot da je Socialno omrežje pravzaprav v bitki samo še s samim seboj? Kot, da je film o facebooku v bitki za oskarja kar s facebookom. To sta v tem trenutku edini vredni novici, ki jih velja izpostaviti, kot kaže. Dobra kampanija, zagotovo. Film kot je Black Swan (2010) svojega mesta pod soncem skorajda ne dobi. Pa gre za izjemen film, ki bi moral biti veliko bolj cenjen. Ima izjemno študijo glavnega lika, kar rezultira v skorajda popoln zaključek, kjer Aronofsky spet pokaže vse svoje mišice. Če ne drugega, je vsaj Natalie Portman dovolj varna naložba za glavno žensko vlogo, ne vidim kdo bi jo lahko premagal na ciljni črti. Ampak le to bo za tak film premalo, tako kot bo premalo, ko bo Inception dobil le tehnične oskarje. Evo, tu na tem mestu sedaj trdim, da je za paucstadta osebno Inception film leta 010 no.1, Black swan pa mu je tik za petami. Pika. Čeprav na nekaj mestih Labod krene dlje in zadovolji še bolj, predvsem kar se tiče karakterizacije lika. No, pa na sceno med Portmanovo in Kunisovo tudi ne morem biti popolnoma imun. In ja, filmska bera režiserja Darrena Aronofskyja počasi že jemlje sapo. Pred dvema letoma me je Whrestler navdušil od glave do peta, menim, da je Labod še boljši, kompleksnejši. In to Aronofsky tako dobro dela, kompleksne, večplastne filme. Kje tu lahko konkurira The Social Network? Hm, spet pravim, hm. Inceptionu manjka prav ta komplesknejša analiza likov. Obrtniško popoln izdelek, le liki so preveč na horuk in to ga sedaj zmanjša tudi v mojih očeh.

Izmed lanske letine velja izpostaviti še kar nekaj filmov, najprej mi v misli skoči ultra klaustrofobičen film Buried (2010), ki prinaša veliko novega, gledalec 90 minut zre v glavnega protagonista, ki je v krsti. Nov pristop, odličen rezultat. Nekaj podobnega prinese tudi Boylov 127 Hours (2010), ki je vendarle večji in zato tudi bolj čislan v oblake. Izpostaviti velja mikro budgetni Monsters (2010), ki pokaže, da prodorna ideja vedno najde pot. Pa recimo angleško super črno komedijo Four Lions (2010), The Ghost writer (2010) Romana Polanskega, ki vrže rokavico Blairovi vladi in njenemu plazenju za ameriško administracijo, mnogi tu vidijo tudi Shutter Island (2010), ki mene ne prepriča tako zelo, drugi vidijo Affleckov The Town (2010), tretji pa kaj tretjega. Sam bi izpostavil še dovolj smešni Kick Ass (2010), pa morda Scott Pilgrim vs. the World (2010) in pa tri animacije Despicable Me (2010), How to train your dragon (2010) in Megamind (2010). Cel Svet mi v obraz vsakič znova vrže Toy Story III, jaz pa se še kar ne dam in jih ne štejem med top dela lanske letine, vsaj ne do drugega ogleda. Ampak gre za film, ki ga je sam Tarantino izbral za film leta 010, zato mora nekaj že biti na tem. Ampak ne vem, vsakič znova se mi zdi, da so mi ti liki dali že dovolj v prejšnjih dveh izvedbah, vsaj Despicable me in Megamind sta zato na tem področju veliko bolj dobrodošla, saj prinašata nove močne like, ki jih v tem trenutku raje gledam. Visoko se na raznih lestvicah uvršča tudi Winter`s bone (2010), ki pa mene ni tako zelo prepričal. Film je dober, bolečino in brezizhodnost glavne junakinje lahko začutim, ampak to je pa tudi vse. Počasna in medla kamera me prej dolgočasi kot kaj drugega. Sem bi prištel tudi Coppolin Somewhere (2010), ki je opozarjal nase skozi celo leto, a sam nisem bil najbolj zadovoljen. Vem kam pes taco moli, žal jo moli dokaj dolgočasno. Bi pa zato še enkrat pohvalil komično dramo The kids are all right, od nje si obetam vsaj dvojno nominacijo, pa da vidim, če je hwooda dovolj v hlačah, in pa malega neodvisneža Please Give. Pa recimo v manjšem obsegu videni Peacock (2010), kjer Cilian Murphy izvede performans za v bukve, pa dokaj dobri avstralski biser Animal Kingdom itd, itd.

No, veliko filmov, ki jih toplo priznavajo in sprejemajo tako kritiška peresa, kot gledajoči, moram še videti, a vsaj za nekatere vem že sedaj, da mi bodo super všeč. Denimo The Fighter (2010), pa True Grit bratov Coen, filmoljubov zapis mi je pocedil kar nekaj kapelj sline, opevani The King Speech, ki me zanima predvsem zaradi Firtha, ki je prvi in praktično edini favorit za prestižno zmago, pa Biutiful, Rabbit hole, Blue Valentine, Love and other drugs itd… Sem pa zelo na slabem kar se tiče ostale produkcije. Evropskih filmov z letnico 010 praktično nisem videl, da pomanjkanje pri azijski zakladnici niti ne omenjam. Kazen za to ignoranco bo sledila. Ima kdo kakšen dober predlog za ogled kar se tiče Azije in Evrope? Lahko tudi Južne Amerike.

O sami kvaliteti filmske letine bi veljalo reči kakšno konkretno, a ne velja izgubljati energije. Tako kot vedno, je tudi tokrat naplavilo kar nekaj slabih filmov, v oči pa še naprej bode število predelav, sequelov in prequelov. Zdaj so začeli obujati še stare legende (Wall Street, A-team) in to me skrbi že za naprej. Je kdo videl Skyline? Brrrr. Močno se je pričel bahati 3D, ki je uspešno in manj uspešno prikazal številne filme. Ako je pri enih to velik plus (Avatar), je drugje povsem nepotreben (spisek bi bil lahko predolg). Je 3D že tako močan, da bo klasiko izpodrinil? Mislim, da še dolgo ne. Bahati pa se je želel tudi Sly Stallone, a je njegov kreposten in adrenalinsko našopan poskus bolj ali manj letel v prazno. Veliko se je govorilo tudi o predelavi stripa, a razen Kick Assa kaj res konkretnega ni bilo.

O igralskih kreacijah tokrat še ne bom. Favoriti so dokaj jasni, tam je Collin Firth, tu je Natalie Portman, ju kdo lahko premaga? Vse kaže da ne, globusi povejo dovolj. Med stranskimi bom držal pesti za dvojec Bening – Moore, ki bi moral biti blizu, me pa zanima kaj bodo dorekli pri moških. Douglas zna biti morda kar blizu, ako bo nominiran, ampak to že mejilo na norčevanje. Cristian Bale? Ee, počakajmo na nominacije. Režija? Nolan, Aronofsky.

Pa Slovenci? Letos je odmeven uspeh zabeležil film Gremo mi po svoje, ki ga je uspelo videti tudi meni. Tu sem vse povedal, še enkrat pa čestitke. Take številke je potrebno spoštovati, sploh v Sloveniji.

Nič, toliko zaenkrat o letu 010. Veliko dela me še čaka, ampak velja podatek, da sem videl skoraj 60 filmov z letnico 010, kar po eni strani ni veliko, a tudi ni malo. Sem pa že v pričakovanju nekaterih naslovov, ki jih bo prineslo leto 010.

  • Share/Bookmark


1 komentar ↓

#1   t-h-o-r dne 25.01.2011 09:21

black swan je res super film, ampak tako izstopa pa res ne, še posebej, ker je aronofsky pred tem posnel the wrestlerja, kjer je pač seciral propadlega wrestlerja

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !